söndag 10 februari 2013

Trevligt folk?

Som alla säkert känner till, så formas ju vi av vår inre mentala ryggsäck. Den fylls på varenda dag vi strävar framåt. Lite av det ena, lite av det andra. Lite oro, lite glädje, lite njutning, lite ilska. När något svämmar över, måste det få pysa ut, så att det andra kan få ligga kvar som en stabil bas. När en person inte tillåter det förgiftade att pysa ut, förgiftas personen inifrån. Tro mig, jag vet, jag har massor med ilska i mig som måste få komma ut någonstans. Ilska som jag bär med mig tills jag fått ösa ur mig den på något lämpligt ställe. Som här i bloggen till exempel.

Borlänge Kommun har gått ut med att personalen i kommunen från och med 2011 ska arbeta efter devisen Trevligt Folk.

I Borlänge ska all personal alltid vara trevliga emot alla dem de servar och tjänar, det vill säga Borlängeborna. Det låter väl fint, men ärligt talat, det tror jag inte helt och fullt på. Javisst, går det att vara trevlig emot folk som är trevliga tillbaka, men att bara stå och le när någon slår sönder knäna på en med basebollträ, det tror jag inte ett dugg på. Trevligt folk bemöts tillbaka på samma sätt, otrevligt folk måste tas på ett annat, otrevligare sätt. Hur ska man annars kunna göra sig förstådd?

Det är skönt att vara över 50 år. Jag säger vad jag tycker, och jag står för det jag sagt. Jag hoppas att många tycker att jag är av ett trevligt folkslag, jag känner mig faktiskt rätt så trevlig emellanåt. Jag gillar i alla fall trevliga människor. Men att stå och vara trevlig emot folk som är otrevliga tillbaka, det är jag faktiskt alldeles för gammal för att acceptera. De ska inte tro att de kan få bete sig hur som helst emot mig eller någon som jag bryr mig om. Då går jag till attack tillbaka.

Trevligt folk? Bra tanke, men så enkel är ju inte den värld vi lever i, tyvärr. Näthatare, rasister, egoister, ligister, miljöbovar, tjuvar, mördare, våldtäktsmän, tjuvjägare och terrorister. Det finns massor med oacceptabla beteenden som inte går att acceptera. Går det verkligen att vara trevlig emot ALLA? Jag är väldigt tveksam till hela idén, den känns nästan som ett hån. Jag är glad att jag inte längre är kommunanställd, så att jag slipper vara en som ska vara trevlig emot alla borlängebor. I min butik är jag trevlig emot alla kunder, vare sig de är från Borlänge, Falun, Hofors, Ludvika eller Gagnef. I min butik hoppas jag att alla vill vara trevligt folk. Alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar