fredag 15 juli 2011

Stress på gruppnivå och individnivå - här kommer det lite fakta

Ibland när jag har varit på föreläsningar, har jag blivit så intresserad av vad föreläsaren har att berätta, att jag inte antecknat ett endaste ord. Det kallar jag för väldigt bra föreläsningar! Tyvärr försvinner de ju också snabbare ur minnet, eftersom det är omöjligt att gå tillbaka till mina egna anteckningar när jag väl behöver det. Som tur är kan åhörarna ibland få ut den bakgrundspresentation som lagts ut under föreläsningen, och utifrån dessa går det i alla fall ha ett hum om vad som diskuterades.

Britt-Marie Kjellgren ifrån Borlänge hade en sådan föreläsning för oss medlemmar i Lärarförbundet någon gång under sent 90-tal. Hon talade om stress, hur det visar sig både psykiskt och fysiskt, och hur vi som individer och gruppmedlemmar kan göra för att hantera signalerna. Så här kommer utdragen från hennes Power Point-presentation:

Fysiskt märks stress så här:                                           Psykiska reaktioner vid stress:
+ Huvudvärk                                                                 + Irritation och aggressivitet
+ Muskelspänningar                                                      + Koncentrationssvårigheter
+ Svettning                                                       + Försämrad förmåga till logiskt tänkande
+ Tryck över bröstet                                                     + Minnesbrister
+ Hjärtklappning                                                           + Oro, rastlöshet
+ Magbesvär                                                                + Trötthet, sömnproblem
+ Yrsel                                                                         + Nedstämdhet och självosäkerhet

Vanliga beteenden vid stress                                         Vanliga stressframkallare
+ Ökat behov av aktivitet                                             + Yttre och inre förändringar
+ Passiv, isolerar sig                                                     + Yttre och inre frustration
+ Blir gnällig, klagar, vem bär skulden?                 + Konflikter
+ Ilskeutbrott                                                               + Överstimulering
+ Gråter mer än vanligt                                              + Understimulering
+ Skrattar och skämtar ohämmat                            + Miljöframkallad stress
+ Klumpig, gör fel, missbedömningar
+ Äter mindre eller mer än vanligt
+ Röker eller dricker mer



Det nya livet runt omkring oss ökar stressen
+ Kunskapssamhället                                                 
+ Relationssamhället                                                   
+ Ständig förändring - kort status quo                            
(enligt Wikipedia "oförändrat tillstånd")                      
+ Globalisering
+ Effektivisering 
                                                                                                                
Signaler hos den enskilde att det finns problem
+ Visar bristande intresse och engagemang för jobbet 
+ Är irriterad, misstänksam, trött, rastlös, nedstämd    
+ Visar osäkerhet och dålig självkänsla                       
+ Drar sig undan från arbetsgruppen                           
+ Har upprepad korttidsfrånvaro                                

Signaler på stress i arbetsgruppen
+ Minskat intresse, olustkänsla, missnöje
+ Man ger inte öppet uttryck för vad man känner och tänker
+ Ryktesspridning, misstänksamhet, otrygghet
+ Effektivisering
+ Irriterad stämning
+ Passivitet, försämrade arbetsprestationer

Nu vill jag avsluta dagens blogg med att beskriva det ideala arbetslaget. Finns det sådana här arbetslag, kanske du nu undrar?  Det gör det absolut, och tack och lov för det, för det blev min räddning!

En väl fungerande arbetsgrupp
+ Atmosfären är avspänd
+ Kommunikationen är riklig
+ Målsättningen är tydlig
+ Oliktänkande accepteras
+ Beslut sker i samförstånd
+ Mycket lyssnande
+ Maktkamp är ovanligt
+ Konstruktiv kritik ges
+ Självkritik förekommer

Jag kan bara konstatera att kan man läsa signalerna ovan, så går det faktiskt ganska lätt att se om du befinner sig i en god livssituation, om du har ett bra arbetslag och hur du mår tillsammans med dina arbetskamrater.

När jag läser vad som kännetecknar en god arbetsplats, kan jag lätt konstatera att där befinner jag mig idag 2011. Jag har aldrig, under hela mitt yrkesliv, haft en så trevlig och positiv arbetsplats som den gamla och slitna innerstadsskola där jag nu arbetar. Det är inte i byggnaden som trivseln sitter, utan det är i mötena mellan oss människor, vi som arbetar tillsammans, vi som ska dra åt samma håll så att vi når de mål vi tillsammans satt upp, det är där trivseln ska sätta rot och spira. Det är där vi ska bygga upp en verksamhet där alla byggstenar blir starka, och då alla byggstenar är starka, då kan vi också få till en riktigt bra verksamhet för våra barn och ungdomar på våra skolor eller var vi nu befinner oss i arbetslivet.

Jag kan också blicka tillbaka och se var de inre slitningarna ägde rum på min förra skola. Tyvärr ägde jag inte den kunskap som jag gör idag, jag tog inte till mig de signaler som så tydligt visade vart vi var på väg, och framför allt lyssnade jag inte på mina egna signaler om vart jag var på väg....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar